Events

Abeer Mishkas _ AlSharaq Alawsat عبير مشخص ـ الشرق الاوسط / December 7, 2020

أسبوع «مسك» للفنون... من الرياض إلى العالم وبالعكس

لندن: عبير مشخص

في دورته الرابعة واجه أسبوع «مسك» للفنون جائحة كورونا، واحتمالات مختلفة، منها المضي قدماً أو الإلغاء، لكن «كورونا» لم تستطع تأجيل موعد عشاق الفن والثقافة مع الحدث الفني البارز على روزنامة الفن والثقافة في السعودية. في حوار مع ريم السلطان، الرئيسة التنفيذية لمعهد «مسك» للفنون، عبّرت عن الإصرار والتفاؤل في آن واحد. قالت لـ«الشرق الأوسط» إن الجائحة فرضت على المنظمين صيغة رقمية للوصول للجمهور، لكنها لم تمنع من إقامة بعض الفعاليات على الأرض. تحدثت معنا حول فعاليات الأسبوع، وأيضاً ألقت بنظرها على ما سيقدمه المستقبل. السلطان تتحدث بحماسة جميلة، تتوجها بابتسامة لطيفة لم تفقد تأثيرها عبر شاشة الكومبيوتر، تعود معي لمرحلة الإعداد للأسبوع الفني. تقول: «كنا ننظر بقليل من القلق إلى مدى التفاعل مع الصيغة الافتراضية، لكن التفاعل كان أكثر من جيد، والمشاركات بشكل عام كانت كلها إيجابية». ترى في الموضوع العام الذي يغلف فعاليات الأسبوع، وهو «صياغة الثقافة»، عنصراً جاذباً، فهو «يلمس كل الفئات، ولهذا كانت هناك مشاركات وقبول من أطراف مختلفة». تشير إلى المشاركين في الفعاليات: «شارك معنا أكثر من 65 مختصاً وخبيراً في الفنون والثقافة، تقريباً من أكثر من 10 دول»، ترى أن الموضوع (صياغة الثقافة) وأهميته وتوقيته كانت عناصر جذب للمشاركين.

Muhammad Yusuf, Features Writer_ Gulf Today / October 25, 2020

Misk Art Institute launches Imprint exhibition of Saudi and Gulf art

Misk Art Institute (MAI), under the auspices of the Misk Foundation established by Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman bin Abdulaziz Al Saud, has launched Imprint, a photography, film and digital exhibition (Oct. 4, 2020 — Jan. 28, 2021).
Curated by Latifa Abdul Rahman Al Khalifa and featuring the works of 17 Saudi and Gulf artists, the show is being held at Prince Faisal bin Fahd Fine Arts Gallery (or Masaha, meaning ‘space’ in Arabic), established in 1985 in Riyadh as a governmental hall dedicated to fine arts. It was renovated by MAI and reopened in 2019.
 

IMPRINT: RE-IMAGINING IDENTITY
Photography and Digital Exhibition



The concept of identity is complex and layered, especially when attributed to the Arabian Peninsula and its Gulf. The people who live in the Gulf Cooperative Council (GCC) countries are the descendants of ages of civilizations whose footprints and maritime trade merged to a variety of languages, religions and ideologies.
The core of this exhibition Imprint is to invite artists based in Saudi Arabia and its neighboring GCC countries to explore their definition of identity in the form of photography, film and digital artworks. The image is a vessel that interprets both space and time, as well as encapsulating moments that are an extension of oneself. As producers and consumers of their image, participating artists can shift the gaze from the politics, oil-wealth and religion attributed to the Gulf, and instead offer new and personal narratives.